Säästäminen saa sinut rahakuntoon

Jaa sivu

”Juuri nyt ei ole aikaa, mutta ensi kuussa aion aloittaa.” Säästäminen ja kuntoilu ovat keskenään hyvin samanlaisia asioita. Molempien aloittaminen tuntuu vaikealta, ja on helpompaa lykätä niitä tulevaisuuteen.

Kukapa meistä ei olisi tuskaillut kuntoilun ja treenaamisen kanssa. Oli sitten tarkoituksena karistaa lomakilot nopeasti tai tehdä suurempi elämänmuutos, etenkin aloittaminen tuntuu todella vaikealta.

Säästäminen – ja kuntoilu – ovat asioita, joita lähes jokainen meistä on elämässään harrastanut, joskus vähän paremmalla ja joskus vähän huonommalla menestyksellä. Tiedämme, että säästäminen kuten kuntoilukin tekisi meille hyvää, mutta emme silti harrasta sitä riittävästi.

Tutkimusten mukaan suomalaisilla on petrattavaa sekä säästämisen että kuntoilun suhteen:

 

  • Noin joka kolmannella suomalaisella ei ole säästöjä eikä sijoituksia.

  • Noin joka viides suomalainen ei liiku lainkaan vapaa-ajallaan.

Aloittaminen on tärkein askel

Olenko tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen vai haluanko muutosta? Tämä on tärkeä kysymys. Jos haluat saada tuloksia aikaiseksi, pitää tehdä päätös ja ottaa ohjat omiin käsiin. Kun henkinen päätös on tehty, on tavoitteellinen ja suunnitelmallinen säästäminen huomattavasti helpompaa.

 

Aika on yksi säästämisen keskeisiä elementtejä. Mitä aikaisemmin aloitat, sitä todennäköisemmin saavutat sen, mitä säästämisellä tavoittelet. Mutta vaikka ”aika on rahaa”, älä kuitenkaan jätä säästämisen aloittamista sen takia, että on liian myöhäistä.

Ei oikotietä onneen

”Näillä vinkeillä pääset kuntoon ilman liikuntaa!” Monet kunto-ohjelmat ja ihmedieetit ovat huuhaata. Tämä pätee myös säästämisessä: vippaskonsteja ja pikavoittoja ei ole olemassa, vaan kaikki perustuu suunnitelman noudattamiseen ja kurinalaiseen työhön.

 

Mitä paremmin säästämisen saa osaksi arkea, sitä helpommin saavutat tavoitteen. Suunnittelemalla omaa taloutta etukäteen esimerkiksi kuukausibudjetin avulla ja siirtämällä automaattisesti varoja säästöön esimerkiksi sijoitusrahastoon tulee säästämisestä tapa.

 

Oman talouskuurin keskellä voi myös tulla vastaan houkutuksia, oli kyseessä sitten uudet kengät tai viikonloppumatka. Kun pysyt tällaisessa tilanteessa tiukkana ja pitäydyt säästösuunnitelmassasi, koet onnistuneesi. Välillä on hyvä tietenkin palkita itseään, mutta suunnittelemattomat, ei-välttämättömät hankinnat ovat monesti niitä, jotka sekoittavat oman taloutesi.

Kesäksi rahakuntoon

Miten saada oma talous vielä parempaan kuntoon? Teimme selkeän kuuden vaiheen treeniohjelman, jonka avulla saat vinkkejä ja potkua omaan säästämiseen.

Kuusi askelta kohti parempaa rahakuntoa

1. Kaikki lähtee tavoitteesta

  • Ei tavoitetta, ei tulosta.

  • Aseta itsellesi 4 ässän tavoite: Selkeä, saavutettavissa oleva, sinulle tärkeä ja sidottu aikaan. Esimerkiksi: Haluan perheeni kanssa muuttaa isompaan asuntoon 10 vuoden kuluttua ilman lisälainaa.

2. Selvitä taloutesi tämänhetkinen kunto

  • Kerää tiliotteet ja kuitit (tai tutki tapahtumia verkkopankista) yhden kuukauden ajalta. Kirjaa ylös tulot ja menot.

  • Tutki, mitkä menoista ovat ns. välttämättömiä (esim. lainanlyhennys/vuokra, sähkö, vakuutukset jne.) ja mitkä käyttövaroja (ruoka, harrastukset jne.).

  • Käytä oman talouden hahmottamisessa 10/30/60-sääntöä —> nettopalkasta 10 % säästöön, 30 % asumiseen ja 60 % kulutukseen.

3. Luo oman talouden treeniohjelma

  • Kun tiedät taloutesi tämänhetkisen kunnon, voit myös luoda suunnitelman säästämiseen.

  • Muista ”hyötyliikunta” eli pienet arjen säästöt. Kiinnitä huomiota huomaamattomiin rahasyöppöihin, kuten joka-aamuinen kahvi lempikahvilasta tai kuukausimaksullinen nettipalvelu, jonka käyttö on jäänyt vähäiseksi.

4. Tee säästämisestä rutiini

  • Ajattele järjestys niin, että ensiksi siirrät rahaa säästöön ja sitten vasta kulutukseen. Ei siis niin, että säästöön menee osuus, joka kuun lopulla on jäänyt jäljelle.

  • Helpota säästämistä automaattisella säästämisellä, jossa haluttu summa merkitään automaattisesti kuukausittain esimerkiksi sijoitusrahastoihin.

5. Palkitse itsesi onnistumisista

  • Kukaan ei jaksa treenata, ellei välillä voisi palkita itseään. Mitoita säästäminen niin, että voit välillä myös hemmotella ja palkita itsesi. Säästämisen ei tarvitse olla kituuttamista.

6. Pyydä sparrausta ja vinkkejä säästämiseen ammattilaiselta

  • Säästämistä voi tehdä omatoimisesti, mutta välillä on hyvä saada apua ja sparrausta ammattilaiselta. Hyvä sijoitusneuvoja toimii asiakkaan talouden ”personal trainerina" ja auttaa häntä saavuttamaan säästämisen ja sijoittamisen tavoitteensa.

 

Haluatko lisävinkkejä säästämisen aloittamiseen? Lataa tavoitteellisen säästäjän muistilista.

Lataa tavoitteellisen säästäjän muistilista

Lähteet:

Alexandria Pankkiiriliike / IRO Research Oy maaliskuu 2016, n > 1000;

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL): Alueellinen terveys- ja hyvinvointitutkimus 2015