
Ennakkomerkinnässä Alexandria Arvobrändit: sijoita maailman tunnetuimpiin brändiyhtiöihin
Alexandria lanseeraa toukokuussa 2025 uuden, kansainvälisesti sijoittavan Alexandria Arvobrändit - erikoissijoitusrahaston. Rahasto on merkittävissä 7.5.2025 alkaen Alexandrian toimipisteissä ja verkkopalvelussa. Tarjoamme merkinnät uuteen rahastoon ilman merkintäpalkkiota 2.6.2025 saakka.
Tutustu rahastoon ja tee merkintä
Tunnetut brändit – vahva kulmakivi pitkäaikaiseen sijoittamiseen
Maailman tunnetuimmat brändit ovat paljon muutakin kuin nimiä ja logoja – ne ovat yhtiöitä, joilla on vahva markkina-asema, uskollinen asiakaskunta ja kyky säilyttää kannattavuutensa myös talouden myllerryksissä. Uusi rahastomme tarjoaa sijoittajalle helpon ja hajautetun pääsyn näihin brändivetoisiin ja kansainvälisiin laatuyhtiöihin. Mukana brändiuniversumissa ovat muun muassa Apple, Coca-Cola, Nestlé, Unilever, McDonald’s, L’Oreal, Visa, Adidas, LVMH ja Ferrari – yhtiöt, joiden tuotteet tunnetaan ja kuluttajille rakas brändi toimii usein kestävänä kilpailuetuna. Alexandria Arvobrändit on erikoissijoitusrahasto (AIF), joka sijoittaa kansainvälisesti maailman tunnetuimpia brändejä omistavien yhtiöiden osakkeisiin rahastojen ja ETF-instrumenttien kautta. Alueellisesti rahaston sijoitukset painottuvat Yhdysvaltojen ja Euroopan markkinoille. Johtaviin brändiyhtiöihin keskittyvän sijoitusstrategian tuottokehitys on ollut erittäin hyvää pitkällä aikavälillä.
Rahasto on tarkoitettu pitkäjänteiseen sijoittamiseen, ja sen suositeltava sijoitusaika on vähintään viisi vuotta. Rahaston tuotto-odotus on 8-9 % vuositasolla. Rahastoa voi merkitä 7.5.2025 alkaen Alexandrian toimipisteissä tai verkkopalvelussa.
Tutustu rahastoon ja tee merkintä
Brändiyhtiöt sijoituskohteena
Rahaston sijoitusfilosofia nojaa vahvoihin, globaalisti tunnettuihin ja pörssilistattuihin brändiyhtiöihin – yrityksiin, joilla on pitkä historia, vakiintunut asema markkinoilla ja kyky menestyä myös muuttuvissa taloustilanteissa. Näihin yrityksiin liittyy yleensä vahva ja tunnettu brändi, hyvä maine ja jatkuva menestys liiketoiminnassa. Tunnetuilla brändeillä on usein kilpailuetu, joka perustuu brändin tuomaan asiakasuskollisuuteen, korkeisiin katteisiin ja kestävään kysyntään.
Viisi syytä sijoittaa brändiyhtiöihin
-
Vahva kilpailuetu ("Economic Moat"). Tunnetut brändit tuovat omistajayhtiöille selkeän kilpailuedun: hinnoitteluvoimaa, asiakasuskollisuutta ja usein myös markkinajohtajuutta omalla toimialallaan.
-
Vakaa kassavirta ja osingot. Brändiyhtiöiden liiketoiminta on usein vakaata ja ennustettavaa, mikä johtaa vahvaan kassavirtaan. Vakaa kassavirta mahdollistaa säännöllisten ja kasvavien osinkojen maksamisen sijoittajille, mikä lisää tuottoa pitkällä aikavälillä.
-
Vähemmän alttiutta markkinoiden heilunnalle. Vahvat brändiyhtiöt ovat usein vähemmän herkkiä talouden syklisille heilahteluille, koska niiden tuotteilla on jatkuvaa kysyntää jopa talouden taantumissa. Kuluttajat ovat valmiita maksamaan enemmän tunnetuista brändeistä, mikä auttaa yhtiöitä pitämään katteensa korkeina.
-
Pitkäaikainen ja globaali kasvupotentiaali. Tunnetut brändit pystyvät taloudellisen kantokykynsä ja tunnettuutensa ansiosta uudistumaan ja laajentumaan uusille markkinoille tehokkaasti. Tämä johtaa pitkäaikaiseen kasvuun sekä yrityksen liiketoiminnassa että osakkeen arvonkehityksessä.
-
Kestävä ja vastuullinen valinta. Monet tunnetut brändiyhtiöt täyttävät ESG-vaatimukset, mikä tekee niistä houkuttelevia sijoittajille, jotka etsivät eettisiä ja vastuullisia sijoituskohteita. Merkittävä osa kuluttajista arvostaa yrityksiä, jotka toimivat vastuullisesti, mikä puolestaan vahvistaa niiden brändiä ja kysyntää.
Kevään kurssiliike luonut hyvän ostopaikan
Maalis–huhtikuun kurssipudotus yhdistettynä EUR/USD-valuuttakurssin liikkeisiin on tehnyt rahaston kärkiyhtiöistä entistä houkuttelevampia. Tilanne tarjoaa pitkäjänteiselle sijoittajalle hyvän mahdollisuuden lisätä laadukkaita yhtiöitä salkkuun aiempaa edullisemmin. ”Monet rahaston kohdeyhtiöistä ovat historiallisesti vahvistaneet asemaansa vaikeinakin aikoina ja onnistuneet lisäämään omistaja-arvoa vakaasti yli ajan. Brändit kuten ja Apple, Coca Cola , L’Oreal tai Visa eivät ole pelkästään tuttuja kuluttajille – ne ovat myös taloudellisesti vahvoja ja kykenevät uudistumaan. Niiden pitkäjänteinen omistaminen on tapa osallistua globaaliin arvonluontiin. Keväisen kurssihermoilun jälkeen näemme nykyhetken erittäin hyvänä ostonpaikkana näihin sektoreidensa johtaviin brändiyhtiöihin”, kommentoi Alexandrian salkunhoitotoiminnon johtaja Tero Wesanko.
Lähde: Alexandria, Bloomberg (tuottokorjattu tuottokehitys euroissa 31.12.2024 – 28.4.2025), indeksit tuottoindeksejä.
Tutustu rahastoon ja tee merkintä
Artikkeli on Alexandrian laatimaa markkinointimateriaalia, jossa esitetty ei huomioi asiakkaan yksilöllistä tilannetta, sijoitustavoitetta taikka riskinsietokykyä. Materiaalissa esitetyt tiedot ovat luonteeltaan informatiivisia eikä niitä tule pitää osto- taikka myyntisuosituksena eikä myöskään sijoitusneuvontana. Ennen sijoituspäätöksen tekemistä asiakkaan on aina tutustuttava viralliseen rahastodokumentaatioon. Historiallinen tuotto ei ole tae tulevasta ja asiakas vastaa aina itse omien sijoituspäätöstensä taloudellisesta tuloksesta.
Aloita sijoittaminen helposti
Sijoittamisen aloittaminen Alexandriassa on helppoa. Voit aloittaa omatoimisesti verkkopalvelussamme tai sijoitusneuvojamme avulla. OmaAlexandriassa pääset heti alkuun, kun taas maksuttomassa ensitapaamisessa käymme läpi taloudellisia tavoitteistasi ja sijoitusratkaisuja, jotka vievät sinua unelmiasi kohti.
Itsenäisesti
OmaAlexandriassa
Yhdessä
sijoitusneuvojan kanssa
tapaamiselle
asiantuntevuus
palveluitamme
Kysy chatissa
Chat -asiakaspalvelumme palvelee 8 - 16.00 (ma-pe)
